News Corp

From Wikispooks
Jump to navigation Jump to search

Group.png News Corp   Powerbase SourcewatchRdf-entity.pngRdf-icon.png
Membership• Rupert Murdoch
• Joel I. Klein
• Lachlan K. Murdoch
• Peter L. Barnes
• Kelly Ayotte
• José María Aznar
• Robert J. Thomson
• Natalie Bancroft
• James R. Murdoch
• Ana Paula Pessoa
• Masroor Siddiqui

News Corporation is a U.S. multinational media conglomerate, including news and information services, TV-channels and book publishing. Known for being a bully pulpit and for steering public opinion, it has numerous direct connections to intelligence services, and its CEO Rupert Murdoch sits on the board of the mighty deep state Atlantic Council. Its famous brand include the Times (UK); Fox News , Wall Street Journal and book publisher HarperCollins (US); and The Daily Telegraph,Herald Sun and the Australian (Australia).

The company is known for its strong militarist and pro-corporate editorial line, decided from the top. For example, all the 175 editors in the News Corp media group supported the 2003 Iraq War[1].

See also:

Full article: Rupert Murdoch

Australia

The company has positioned itself as a kingmaker in elections, and all political parties bow to it. Normally it will support the conservative wing (the Liberal Party, but sometimes will swing somewhat over to Labor. The media group played a significant role in the 2011 regime change operation in Australia[citation needed], against PM Julia Gillard, and also against PM Kevin Rudd in 2013,[2] both from Labour.

History

News Corp was originally an Australian company, led by Sir Keith Murdoch from 1949. Following the death of his father, Sir Keith, in 1952, Rupert Murdoch inherited the business. He gradually established himself as one of the most dynamic media proprietors in Australia, quickly expanding his holdings by acquiring a string of daily and suburban newspapers in most capital cities. His standard tactic was to buy loss-making Australian newspapers and turn them around by introducing radical management and editorial changes and fighting no-holds-barred circulation wars with his competitors. By the 1970s, this power base was so strong that Murdoch was able to acquire leading newspapers and magazines in both London and New York, as well as many other media holdings.

Britain

In the UK, it is the current publisher of The Times, The Sunday Times and The Sun newspapers and its former publications include the Today, News of the World and The London Paper newspapers.

It plays a heavy role in influencing elections, and flaunts this power[3].

Phone tapping

In July 2009 News Group Newspapers paid in excess of £1m to settle legal cases that threatened to reveal News Group journalists' use on repeated occasions of illegal methods in the pursuit of stories. News Group staff, including Clive Goodman, illegally accessed voicemail for the mobile phones of thousands of public figures, including politicians and celebrities. Goodman was jailed in 2007 for tapping the mobile phones of three members of the royal staff. It was stated by News International at the time that Goodman had acted without their knowledge, and that no other journalists made use of such methods.

Evidence uncovered by The Guardian apparently shows that many more figures were in fact the subject of phone-taps, including Nigella Lawson, Lenny Henry, Gwyneth Paltrow, John Prescott, Boris Johnson and Tessa Jowell. [4]


United States

It media assets include the Wall Street Journal and Fox News.



References