Vince Foster/Premature death

From Wikispooks
Jump to navigation Jump to search

Event.png Vince Foster/Premature death (Premature death,  third rail topic) Rdf-entity.pngRdf-icon.png
Foster Death.jpg
LocationFairfax County,  Virginia,  USA
Interest ofDan Burton, Sylvia Burwell
DescriptionA widely disputed death of a Clinton confidante, heavily censored online, including by Wikipedia.

The untimely Death of Vince Foster was officially ruled to be a suicide. This verdict is a widely disputed.[1][2][3]

Official narrative

The gray struck through font edits to the Wikipedia page are not publicly available.[4]

Deputy White House Counsel Vince Foster was found dead in Fort Marcy Park off the George Washington Parkway in Virginia, outside Washington, D.C., on July 20, 1993. Wikipedia's title gives the official narrative - His death was ruled a suicide by multiple official investigations. Note that Wikipedia took the relatively unusual step of censoring some page edits, making the metadata visible but hiding the contents, even to those who know about Wikipedia's censorship.[5]


Terming the death of Vince Foster "the story that nobody dares touch," Michael Rivero wrote that it was "the story that ended my career in Hollywood."[6] Some suspect that Foster died from a shot from a small-caliber pistol to the neck and his body was dumped in the park. A book by Christopher Andersen entitled Bill and Hillary: The Marriage claims that Foster and Hillary Clinton were involved in an affair that led to Foster's death.[7]

Variations on this theory abound, including claims that Mrs. Clinton either killed Foster herself [8] or was personally responsible for having him killed.[9] Aides to Hillary Clinton Maggie Williams (formerly of the Children's Defense Fund) and Craig Livingston (a bar bouncer discovered and employed in a security capacity by Hillary Clinton) may have been surreptitiously investigated for the removal of unidentified files from Foster's office before the Secret Service or FBI could secure the premises.[citation needed] Furthermore, three federal judges (David Sentelle, John Butzner, and Peter T. Fay) attached an addendum to Independent Counsel Kenneth Starr's Report on Foster's death despite Starr's objection. However, no charges were ever brought forward in connection with any of these allegations.


State of mind

A suicide note of sorts, actually a draft of a resignation letter, was found torn into 27 pieces in Foster's briefcase after his death. The piece with his signature may never have been found. The text of Foster's note was as follows:

I made mistakes from ignorance, inexperience and overwork

I did not knowingly violate any law or standard of conduct

No one in The White House, to my knowledge, violated any law or standard of conduct, including any action in the travel office. There was no intent to benefit any individual or specific group

The FBI lied in their report to the AG

The press is covering up the illegal benefits they received from the travel staff

The GOP has lied and misrepresented its knowledge and role and covered up a prior investigation

The Ushers Office plotted to have excessive costs incurred, taking advantage of Kaki and HRC

The public will never believe the innocence of the Clintons and their loyal staff

The WSJ editors lie without consequence

I was not meant for the job or the spotlight of public life in Washington. Here ruining people is considered sport[10]

Official findings

Foster's death was concluded to have been a suicide by inquiries/investigations conducted by the United States Park Police, the Department of Justice, the FBI, the United States Congress, Independent Counsel Robert B. Fiske, and Independent Counsel Kenneth Starr.[11]

After a three-year investigation, Starr concluded that Foster's death was a suicide. CNN stated on February 28, 1997, "The Starr report refutes claims by conservative political organizations that Foster was the victim of a murder plot and coverup," but "despite those findings, right-wing political groups have continued to allege that there was more to the death and that the president and first lady [Bill and Hillary Clinton] tried to cover it up."[12]

Cover up

“This is the story that nobody dares touch. This is the story that ended my career in Hollywood back in 1994.”
Michael Rivero [13]

Vince Foster's sudden death is subject to heavy internet censorship.[14]

Allan Favish asks "How could there not be any Secret Service records of the entrance and exit of White House officials?" he says to the Washington Weekly. "Didn't Starr have such records for Monica from the Secret Service?"[15]

Unofficial findings

The Arkansas Project

On May 2, 1999, the Washington Post published new details on the pursuit of a Vincent Foster conspiracy in an article by David Brock, a key figure in the Troopergate and Whitewater scandals whose disillusionment with the political corruption motivating what would come to be known as the Arkansas Project ended his lifelong commitment to the Conservative movement and facilitated public dissemination of insider details on G.O.P. machinations. The article explains how Brock was "summoned" to a meeting with Rex Armistead in Miami, Florida at an airport hotel. Brock claims that Armistead laid out for him an elaborate "Vince Foster murder scenario," – a scenario that he found implausible."[16]

In an interview for in 2000, Brock also revealed that he and Armistead received funding throughout Clinton's two terms in office from Richard Scaife for the initiative known as the Arkansas Project.[17] The Project aimed to discredit the sitting President & First Lady through investigations into a range of issues that could potentially prove problematic for the couple, from rehashed drug smuggling allegations to their long-standing relationship with Foster and other professionals/officials in Arkansas.

Another prominent reporter to have received funds from Mr. Scaife was Christopher W. Ruddy[18]--a former writer for the Scaife-owned Pittsburgh Tribune-Review (and later founder of Newsmax). Eventually, Scaife became the third-largest stockholder of Ruddy's Newsmax;[19] and both NewsMax and the WorldNetDaily continued to publish materials that showed the Clintons in a negative light."[20]

Mr. Ruddy also enjoyed the backing of Joseph Farah and Farah's organization, the Western Journalism Center. This group supplied him with "additional expense money, funding for Freedom of Information Act requests, legal support and publicity around his book deal & the requisite research into a conspiracy surrounding Foster's death.[21] He published his findings in 1997 under the title The Strange Death of Vincent Foster (pub. Simon & Schuster).[22] Inside, he discusses mistakes & transgressions that occurred in the original investigations--in particular, alleged obstruction of justice by White House Counsel Bernard Nussbaum--but stops short of positing an original theory on the circumstances surrounding Foster's death. Interviews revealed his personal belief that some sort of cover-up took place, involving Foster's body being moved to the park where it was discovered from the (unknown) site of his death.

Despite Ruddy's passionately inconclusive assertions, the Western Journalism Center "placed some 50 ads reprinting Ruddy's [previous] Tribune-Review stories in the Washington Times in 1999; and then refashioned the Times articles into a $12 packet called simply The Ruddy Investigation."[23] Shortly thereafter, the Center "circulated a video featuring Ruddy's claims, Unanswered-The Death of Vincent Foster, that was produced by James Davidson, chairman of the National Taxpayers Union (NTU) and co-editor of the Strategic Investment newsletter."[23]

The Clinton Chronicles: A Political Firestorm

This reintroduction of Ruddy's ideas followed the publication of another book, penned by veteran crime reporter Dan Moldea, titled A Washington Tragedy: How the Death of Vincent Foster Ignited a Political Firestorm. Moldea was approached in 1997 by Regnery Publishing House, a famously conservative group whose leadership was nevertheless impressed by Moldea's published works, including an exhaustive critique of LAPD Detective Mark Fuhrman, another Regnery author. In researching the debacle created by and surrounding Foster's death, Moldea found that the most oft-used conspiracy scenario could be traced back to Park Police Major Robert Hines, who shared the idea with Reed Irvine of (Accuracy in Media), and Christopher Ruddy, who was then at the New York Post.[24] Moldea concludes, and Maj. Hines publicly maintains, that Hines incorrectly told Irvine and Ruddy "...that there is no exit wound in Foster's head." Moldea profers further: "I don't think there was anything nefarious here; he was being approached by reporters and he wanted something to say."[24] Still, the "missing" exit wound claim continued to surface, propagated mainly by Christopher Ruddy and Joseph Farah.

Moldea's research sought, among other things, to discover the origins of this line of investigation into the Clintons' credibility. In an interview for, he suggests that "Foster had some blond hair and carpet fibers on his suit jacket, and he had semen in his underwear. So, the Jerry Falwells and the right-wing crowd get a hold of this information, and…they start making movies alleging that the Clintons were involved in this murder."[24] In 1994, Falwell subsidized the creation of a film called The Clinton Chronicles that featured Christopher Ruddy's claims that the gun that killed Foster was placed in his hand after the fact, and that Foster's body was laid out to give the appearance of suicide, among others.[24] Funding for the film was provided by Citizens for Honest Government, an organization to which Falwell gave $200,000 in 1994 and 1995.[25] The CHG covertly paid individuals who had provided information to media outlets such as the Wall Street Journal editorial page and the American Spectator magazine;"[25] and in 1995, made discretionary payments to two Arkansas state troopers who had spoken out in support of the idea of a conspiracy surrounding Foster's death.[25] The two troopers--Roger Perry and Larry Patteson--had also previously given testimony supporting Paula Jones' claims of sexual misconduct and misuse of government resources against Bill Clinton (See: Troopergate) .[25] Patrick Matrisciana, president of Citizens for Honest Government, produced The Clinton Chronicles video and appeared in its commercials as an "investigative reporter" where he & Rev. Falwell engaged in the following exchange[25]:

Falwell: "Could you please tell me and the American people why you think that your life and the lives of the others on this video are in danger?"
Matrisciana: "Jerry, two weeks ago we had an interview with a man who was an insider; his plane crashed and he was killed an hour before the interview. You may say this is just a coincidence, but there was another fellow that we were also going to interview, and he was killed in a plane crash. Jerry, are these coincidences? I don't think so."

When asked about the spot, Matrisciana admitted he was not a reporter and replied "I doubt our lives were actually ever in any real danger. That was Jerry's idea to do that ... He thought that would be dramatic."[25]


External links

Many thanks to our Patrons who cover ~2/3 of our hosting bill. Please join them if you can.


  7. Book reveals Hillary's 'passionate affair' BBC News August 4, 1999
  9. Media Matters - Limbaugh again suggested Hillary Clinton had Vincent Foster murdered
  11. Full text of the report on the 1993 death of White House counsel Vincent W. Foster, Jr., compiled by Whitewater independent counsel Kenneth Starr.
  12. Report: Starr Rules Out Foul Play In Foster Death CNN February 23, 1997
  17. Murray Waas, Behind the Clinton cocaine smear., 2000.
  18. Christopher Ruddy.
  19. NEWSMAX MEDIA, INC. SB-2/A#1 REG. NO. 333-83408 U.S. Securities and Exchange Commission
  20. Gold Star Mothers Myth
  21. The ConWebWatch Primer
  22. Christopher Ruddy."Strange Death of Vincent Foster"
  23. a b Western Journalism Center- Joseph Farah PublicEye.Org
  24. a b c d Why Vincent Foster can't rest in peace Lori Leibovich
  25. a b c d e f The Falwell connection by Murray Waas