Süddeutsche Zeitung

From Wikispooks
Jump to navigation Jump to search

Süddeutsche Zeitung, the largest German national subscription daily newspaper, was licensed by the US military administration five months after the end of World War II and published its first edition on 6 October 1945.[1] SZ came close to bankruptcy in October 2002 but was rescued by a 150 million euro investment from the regional newspaper chain Südwestdeutsche Medien.

In early 2015, Süddeutsche Zeitung received a huge (2.6TB) data set from an anonymous source which contained confidential information of a law firm, Mossack Fonseca, offering the management of offshore companies. The newspaper in conjunction with the International Consortium of Investigative Journalists reviewed the data from the Panama Papers for over a year before publishing it on 3 April 2016.[2]

On 14 April 2016, in a televised Q and A session, President Vladimir Putin claimed that Süddeutsche Zeitung belonged to the US bank Goldman Sachs.[3] Putin's claim was swiftly dismissed by SZ managing director Stefan Hilscher, who said in a statement the newspaper “has no relationship under corporate law with Goldman Sachs”, adding the paper’s ownership was publicly available information. Goldman Sachs referred to Hilscher’s statement and declined further comment.[4] Kremlin press spokesman Dmitry Peskov later retracted President Putin's claim.[5]

References

  1. "First edition of Süddeutsche Zeitung" 6 October 1945
  2. "Panama Papers. The secrets of dirty money". April 2016. Retrieved 3 April 2016.Page Module:Citation/CS1/styles.css must have content model "Sanitized CSS" for TemplateStyles (current model is "plain text").
  3. "Putin Sees U.S., Goldman Sachs Behind Leak of Panama Papers"
  4. "Panama Papers details are correct but do not implicate me, says Putin"
  5. "Kremlin says sorry to Goldman Sachs, German paper over Panama Papers slip-up"


57px-Notepad icon.png This is a page stub. Please add to it.