British Broadcasting Corporation White City, 201 Wood Lane, London, W12 7TQ
Telephone: 020 8743 8000 Email: ecu@bbc.co.uk

EEE

Editorial Complaints Unit

Mr R Stuart

Ref: CT/1400114

19 May 2014

Dear Mr Stuart

Panorama: Saving Svria’s Children, BBC 1, 30 September 2013
News (10.00pm), BBC 1, 29 August 2013
News (10.00pm), BBC1, 30 September 2013

Thank you for your letter of 7 May and your comments on my provisional finding. I have
now had an opportunity to consider the points you have made.

My understanding from reading your latest letter and all the previous correspondence is that
your complaint is based on your impression that those featured in the hospital were actors
and the sequences which were broadcast by the BBC were choreographed and fabricated. I
note you referred to certain footage broadcast by Panorama (34 minutes into the
programme) and said that “no reasonable person... can have any doubt whatsoever that the
sequence 1s staged”. You concluded “If the tableau scene is staged, all the rest is
irretrievably damned”.

I have watched all the rushes and, as I explained in my provisional finding, the material does
not support your impression. I accept that you have not been able to see the full extent of
what was filmed and so your assessment is inevitably based on less information than mine.
However, for the sake of clarity, I should repeat that I do not believe you have provided any
substantive evidence that demonstrates the footage was fabricated in the way you suggest.
Your latest letter repeats many examples of what you believe are inconsistencies or
discrepancies but I do not believe that any of the examples you have cited amount to
evidence that the material was faked or undermine the credibility of what was shown.

I therefore do not believe there are grounds to amend my provisional finding but I would like
to respond to the further points you have made where I can add something of substance to
my provisional finding.



1. Date of the alleged attack and the Demotix photographs

It is my opinion that at least some of the individuals photographed by Mr Alfaj at the Bab al-
Hawa hospital were also filmed by the BBC at the hospital in Syria. I think that is clear from
a study of the relevant material. I am aware that Mr Pannell has previously offered a
different view but I do not believe that undermines the credibility of the material filmed by
the BBC at the Hand in Hand for Syria hospital or can be regarded as evidence that the
victims were not genuine.

The rushes filmed by the BBC show an interview with Dr Hallam while it is still daylight in
which she says “We have diverted the very serious cases to Turkey after stabilisation at the
hospital here”. There is footage of hospital staff discussing the transfer of patients to
hospitals in Turkey also in daylight and shots of an ambulance waiting outside the hospital at
the same time. That would appear to indicate that some of the victims were transported from
the hospital before it got dark. There is later footage once it got dark of Dr Hallam talking to
Dr Ahsan in which she said “so first two ambulances are going ”. That might appear to
contradict her previous comment that some ambulances had already left but I don’t believe
this single comment (even though it appears to be at odds with her previous statement) can
be regarded as proof that none of the injured were transported earlier in the day. I therefore
cannot agree that the daytime photographs of victims at Bab al-Hawa are inconsistent with
the material filmed by the BBC or can be regarded as evidence that the BBC material was
faked.

As for the date on which the Demotix photographs were uploaded, I can only repeat that if
you obtain any evidence which proves the photos were published before 26 August please
bring it to my attention.

2. Discrepancies in the date of the alleged attack within “Saving Syria’s Children”

I have reviewed the programme with the various date references you have identified in mind.
I also put your point to Mr Pannell and asked him for an explanation. As a result, I can
confirm that there do not appear to be any inconsistencies which call into question the date
on which the attack on the school took place or when victims were treated at the Hand in
Hand for Syria hospital.

As you will recall, the programme followed the two British doctors over a period of time to
get a sense of the humanitarian situation in Syria from their perspective. Mr Pannell
described this at the start of the programme as follows:

I've been reporting from Syria for two years. By travelling with the doctors ['m
hoping to see the humanitarian crisis through their eyes — but we can only film their
work in revel held areas.

In the course of the programme, the doctors were variously filmed in a refugee camp,
delivering food aid to villages, visiting a frontline clinic run by Hand in Hand for Syria and
treating victims of the attack on the school. The programme did not purport to present a
neat, chronological timeline where every event shown followed the one that had been shown
previously.

Mr Pannell has confirmed that his “journey” began on 23 August 2103. The visit to the
frontline clinic occurred on the morning of 26 August (not 23 August as you have assumed)



and when Mr Pannell said “Four days later we see the area being pounded by the Syrian air
force’ he was referring to a return trip he made to the area on 30 August without the two
doctors. When he said at 17.48 “The next morning, we moved to a village...” the footage
showed children at the refugee camp and Mr Pannell was referring back to the previous
sequence from the camp which was featured at the start of the programme (filmed on 23
August). The “next morning " was therefore 24 August. I accept that you may have found
this confusing but I hope I have been able to explain why there was no discrepancy in the
timeline of what Mr Pannell and Mr Conway filmed and when.

3. Discrepancies in the accounts of the first victim/s to arrive at the hospital

I do not believe there is much I can usefully add to the comments in my provisional finding.
The rushes show a baby was the first of the injured to arrive at the hospital for treatment.
You have cited an interview given by Dr Ahsan to ABC Radio to support your complaint but
this is the only version which appears to contradict the evidence of the rushes. I cannot
agree that this single inconsistency in an interview given some time after the events in
question can be regarded as persuasive evidence that the BBC footage was faked or
fabricated.

I should also clarify my position on my references to third party material. I think it is
reasonable to take note of footage filmed by others, as well as subsequent media reports, but
I have nor relied upon it in reaching my finding. I would certainly be reluctant to rely on one
particular third party report over another (as you appear to have done with Dr Ahsan’s radio
interview). It is more difficult for me to establish the credibility and accuracy of material
and information provided by a third party and so I would tend to give it less weight than the
rushes filmed at the time by the BBC and passed to me by the programme-makers.

4. Discrepancies in the accounts of the baby’s and the father’s injuries

It appears that we will have to disagree on the significance of the injuries sustained by the
baby boy first treated by Dr Ahsan. I have viewed the rushes and remain of the view that the
child sustained injuries to its face and the description given by Panorama was duly accurate.

I did not respond to your point about Dr Ahsan’s advice ( “This baby needs to be picked up ™)
because I do not believe it is relevant to my assessment of the merits of your complaint. I
am not qualified to say whether or not her advice was “reckless and inappropriate”; I can
only say that it is what she said at the time and this was accurately reported by Panorama.

The description of the father’s behaviour in the online article was duly accurate and
consistent with the evidence of the rushes. As I have said previously, I have been able to
view all the material which features the father rather than the very limited footage which
appeared in the programme.

5. Anas Said Ali

The rushes do not support your allegation that the condition or appearance of this teenager
changed.

6. Woman in the black dress

In your original letter of complaint to the Editorial Complaints Unit (17 March) you said
there was only one woman in a black dress: “it is clear that these shots feature the same



individual”. If [ understand you correctly, you now say your complaint is that there were two
separate women shown wearing the same dress.

I explained in my provisional finding how the sequences shown in Panorama can be
explained by the way it was edited. I am not clear why it matters whether a woman who
appeared in separate third party footage was the same woman or a different woman to the
one who appeared on the BBC.

7. Political affiliations of Dr Rola Hallam and her charity Hand in Hand for Syria

Viewers would have been able to assess Dr Hallam’s view on the basis of comments she
made which were included in the programme (see the transcript included in my provisional
finding).

I can confirm that I do not believe it was necessary to include the political views of Dr
Hallam’s father (whatever they may be) in the BBC coverage in order to achieve due
accuracy or due impartiality.

8. Damage visible in the “playground”

I can confirm that I do not believe it is necessary to seek independent analysis of the damage
caused by the device which hit the school. The extent of the damage was accurately
described by the BBC and was clearly visible to viewers.

9. Editing of Dr Hallam’s words

I apologise if I misunderstood your previous comments on this point. I think, however, that
my provisional finding offered a clear explanation of how the audio was edited (and why)
and provided a full transcript of the original interview. You may be right that the editing
resulted in a very minor change to the image that appeared on screen at the point a certain
word was spoken. However, as the screengrabs you have provided illustrate, the change is
of no significance or consequence and would have had no effect on the audience’s
understanding of what was being said or what was happening at the time.

I can confirm however, for the sake of completeness, that this is what the camera was
recording at the point Dr Hallam finished the phrase “some sort of..".

In conclusion, therefore, there are no grounds for me to change my provisional finding. You
should consider this letter and my provisional finding of 23 April as my final response to the
concerns you have raised.



I should explain, however, that it is open to you to ask the Editorial Standards Committee of
the BBC Trust to review my decision. The Trust represents the third and final stage of the
BBC’s complaints process.' Correspondence for the Committee should be addressed to
Christina Roski, Complaints Advisor, BBC Trust Unit, 180 Great Portland Street, London
WI1W 5QZ or you can send an email to trust.editorial @bbc.co.uk. The Trust normally
expects to receive an appeal within 20 working days of the date of this letter. It expects
complainants to limit the details of their appeal to no more than one thousand words
(although all previous correspondence in relation to the complaint will be forwarded to the
Trust Unit as a matter of course).

Yours sincerely

CHA—

Colin Tregear
Complaints Director




