The Gibraltar Inquest

The

damage
was
done

DAVID MILLER of the Glasgow University Media
Group continues an investigation, begun in the Febr-
uary 1989 issue of Magill into the media coverage
of the Gibraltar shootings of the three IRA mem-
bers on March 6 1988. Here he examines the
media treatment of the inquest into the shoot-
ings.

‘You find everyone is your closest friend’

A typical .day in Gibraltar for journalists would start when
the inquest opened at 10 am. Most journalists that I spoke
to said that because there was so much going on in the court
room, the bulk of their coverage involved simply reporting the
court proceedings as they happened. This left many journalists
with, as they saw it, little time and little need to speak to other
sources to generate stories. But, journalists would routinely
use other sources to contribute to pieces, especially if they were
doing background pieces at the weekend or looking ahead type
pieces for a Monday (a ‘quiet news day’). The most obvious
sources of information for British journalists were the press
officers - one from the Foreign and Commonwealth Office and
another from the Ministry of Defence. One journalist explained
what they would consult press officers about:

We would always initially go to clear up stuff - stuff

that we hadn’t fully understood, or just to get clarifica-

tion of points of evidence that had been given. The sec-

ond priority was to find out what was the next thing

on the schedule and then thirdly probably came under

the broad heading of any other news.

related that one of the Press Officers

was in our hotel, so occasionally, he would come and

have a drink. But we tended not to talk too much about

the case. We had a general chat, and if there was any

buzz, he’'d tell you what the buzz was.
A number of journalists were very reluctant to discuss who
they spoke to. One commented:

I wouldn’t tell you any further than contacts. If you were

a journalist, you wouldn’t either. '
One of the press officers-at the inquest told me:

you're running a demand led operation. They need to

16 MAGILL April 1989

know you. Once you’re identified . .
is your closest friend.

Much of this ‘operation’, he commented, was off-the-record
Rather than on-the-record, things tended to be. by and
large, unattributable - A. because there was already so
much on the record and - B. because of the risk of con-
tempt . . . All you could do was caution people. You
could say things like you know, "Well, OK, you’ve heard
that witness, but, don’t draw too many conclusions from
that. Because you’'ll find that tomorrow there will be a
lot of evidence which will demonstrate that that witness
was mistaken. So don’t add too much weight to that
particular statement.’

It is perhaps not surprising that some journalists were reluctant

to reveal who they routinely talk to, given the relationship that

exists between official sources and journalists. One press officer
argued that it was in the journalists interests not to disclose
their sources.
We establih a relationship with people, and most of what
we do is on a basis of trust . , . If we brief them unat-
tributably then they’re not about to completely cut the

. You find everyone



t OF THE YEAR

105 Tl

ground from beneath our feet, becausc it's not in their
interests to do so.
[t’s (not) in their interests in the sense that they arc
hoping that you will be as frank as you possibly can
be. If you are very frank with them and they land you
in it and report what you've said cither in an indirect
fashion or in a way that sensationalises various unattri-
butable things that you've said to them. Clearly they
know that the next time you speak to them you’re going
to be extremely cautious.
Many journalists claimed not to take official sources at face
value.
They maintained that they would check official guidance with
other sources. One journalist commented:
Well, I think you're always cynical, aren’t you? It’s a
bit different listening to an MoD Press Officer talking
about something like this than it is when he’s talking
about the Duchess of Kent arriving on a parade ground
to view the troops.
A key problem for this system of unattributable briefings is
the tendency of journalists to get too close to their sources.

B

g RPN R
;

L L

e I U

Robert Harris has described this tendency as the "NASA syn-
drome™.

If you arc spoon-fed you become dependent. It's rather
like being a drug addict. Any group of journalists who
become too dependent on any one source of official
information end up not writing the truth because, in
some subtle way, they end up being drawn into the sys-
tem . . . For years the space correspondents knew Nasa
was sending up space shuttles that weren’t safe. But they
didn’t write about it because to write about it would
have been to cut themselves off from their main source
of information. They had, in effect, become publicists
for the American space programme. It can happen to
all forms of journalism . . . especially when you have
a government that’s been in power for ten years - the
tendency will be not to bite the hand that feeds you.
(Quoted in Michael Poole, No News is Bad News. The
Listener, 2.2.89)

One broadsheet journalist told me:

[t was pointless listening to these chaps telling you what

April 1989 MAGILL 17




was going to happen next week. Because quite often they
were wrong.
Or as lan Jack puts it, the press officers
Made themselves available to brief the press; sometimes
as the equivalent of ‘spin doctors’, there to put the best
British gloss on the days proceedings, and sometimes
(helpfully) as translators of military or legal jargon.
(Granta, No 25, p32).
During and after the inquest, there were many reports based
on official sources. The Sunday before the inquest started the
Sunday Telegraph claimed that
Only three of the 7-strong SAS team which killed three
IRA terrorists in Gibraltar last March actually fired
shots, according to Military sources . . . One (SAS man)
stopped in a school playground to ensure the safety of
children. His colleague caught up with Savage and killed
him. (4.9.88).
This image of the caring SAS man shielding children from
danger rather fell apart when SAS men ‘C’ and ‘D’ themselves
testified that they had both shot Savage who received between
16 and 18 wounds.
The day before the inquest started ITN were handed a synopsis
of the evidence the SAS men would give in court.(1) According
to one journalist, who was involved, it came from “MoD but
I wouldn’t like to say any nearer than that”. It was sub-
sequently passed to the Guardian which carried it on the front
page the next day. (6.9.88) ITN reports from Gibraltar that
day were dominated by this document.(2) In some cases the
similarities between the soldiers’ statement and the ITN bull-
etins are striking.
” Apparently each body had some nine shots.” (SAS Statement)
“ITN understands that each was shot about nine times.” (ITN
2200 5.9.88)
“Car was new but it had an old aerial” (SAS statement)
“The car was new the radio aerial was old.” (ITN 2200 5.9.88)
“They tried to arrest them at the top of Casemates Hill - Some-
thing happened which prevented the team from doing so”.
(SAS statement).
“A decision was taken to arrest them here in Casemates Hill.
As the SAS were about to move in, something happened and
the attempt was aborted.” (ITN 1300 5.9.88).

One problem with this account was that part of it was simply
inaccurate. When the pathologists came to testify at the inquest
they revealed that Sean Savage had been hit by between 16-
18 bullets and not nine as the statement had said and ITN
had reported.

The only attempt that ITN made to ‘balance’ the domination
of their bulletins by the Soldiers’ story came in the News at
Ten. The newscaster commented:

Tonight the solicitor representing the IRA bombers
families said he was angry. He said it was a leak to ITN.
He said it reinforced his view that the inquest would be
extremely unfair. (ITN 2200 5.9.88)

But ITN did not reveal that it was a leak or what its source
was.

‘We followed them right up to the gate.(3)

Immediately after the shootings there had been many brief-
ings both on and off-the-record from the Spanish Police and
the MoD indicating that the IRA unit had been under constant
surveillance all the way to the border. But by the time of the
inquest the official story was that the Spanish Police had lost
Farrell, McCann and Savage at Malaga airport.

According to one press officer, at the inquest, sometimes
journalists would query new bits of evidence by saying:

‘Oh my God, this is new, this is terrifying’ or whatever

. We were able to say to them ‘Well OK, I understand
why you think that, but the fact of the matter is that
when you hear the evidence of so-and-so, it should all
fall into place.” Or, ‘what you have to remember is this.’

One journalist who had asked such questions revealed that:

We raised a question over drinks about the Spanish

18 MAGILL April 1989

surveillance. They said very strongly that the Spanish
would not only testify but there was an answer for this
and we were just going up a blind alley . . . That would
be explained and we would look foolish if we pursued
i . It was never explained and it was a very important
point . . . For me, I know that was one thing that was
troubling me, and they said trust me, there’s going to
be an answer next week . . . you will soon understand
what happened. I was on deadline of course, so there
was a slight attempt to steer me off . . . which is, I (sup-
pose), what they get paid to do.

The question of Spanish Surveillance was a crucial one and
official sources were anxious to demonstrate that they wanted
the Spanish police to testify. According to the Sunday Tel-
egraph.

British officials are making little secret of their frus-
tration at the Spaniards’ failure to authorise the police
officer to give evidence. (25.9.88)

In the event the Spanish police did not give evidence at the
inquest but a statement from a Spanish Policeman was leaked
to the Sunday Telegraph and the Sunday Times. (2.10.88). This
statement later featured in Adams et als book Ambush:

The official police report into the incident makes sorry
reading and offers no satisfactory explanation: ‘Both
men left the terminal and boarded a taxi, which it was
not possible to follow, whilst the woman was lost from
sight inside the building due to the number of people
there at the time.” (Adams et al, p148-149)

But, as Private Eye was to argue:

If this was an official police report made at the time
of the incident, it was fairly clear proof that the poor
old Spaniards really did make an awful cock-up of the
whole venture. However, the Eye can reveal that this
was not an official police report at all, nor was it made
at the time of the shootings. It is a witness statement
taken by the Gibraltar coroner’s officer, DCI Correa,
on 8 August, five months after the shootings and three
moths after it was decided that the initial story about
‘tracking’ the terrorists to the border had to be scrapped.
(No. 706 6.1.89) (emphasis in original).

The Observer revealed that in April, while making Death
on the Rock, Julian Manyon of This Week had attended a:
briefing with Army public relations head, Brig Sam
Cowan, and MoD publicity chief, Hugh Colver.
(Manyon) later swore an affidavit describing what
occurred . .. ‘I .. .put to them the account I had received
from the Spanish authorities about the surveillance oper-
ation . . . namely that the white Renault had been under
surveillance as it arrived at the Gibraltar border where-
upon British surveillance had taken over. Mr Colver and

Brig Cowan indicated this was correct.” (18.12.88)(4)
Curiously, when the MoD gave evidence to the Windelsham
inquiry, Brig Cowan said “Categorically that Spanish surveil-
lance was never discussed.” (Observer 19.2.89). But, after “Ma-
nyon had sworn an affidavit, Hugh Colver admitted to the
Observer that surveillance had been discussed. The MoD then
asked to ‘correct’ their evidence (to Windelsham).”

(19.2.89).(5)

When the crown pathologist gave evidence that the shooting
of Savage was ‘frenzied’, it was according to one “MoD sour-
ce” the “biggest blow we’ve received so far during the Gibraltar
inquest.” (Sunday Telegraph 11.9.88). Some papers that week
carried stories reminding readers of what the IRA had done
in the past . Others carried stories written by journalists in
London, which quoted ‘MoD sources’ or an ‘SAS veteran’.
These claimed that the soldiers had not been acting in a fren-
zied manner.

The intention for very specific reasons is to surgically
blow his or her brains completely out. Which is why
as the Gibraltar inquest heard yesterday - all three Pro-



The bullets used by the four soldiers who shot the three IRA members
were of the new smokeless propellant variety. He agreed with .... Mr
McGrory that on a clear March day it was quite possible for someone to
see the shooting but miss both the flash and the smoke. (28.8.88)

vos shot dead by the SAS on the rock all died from head
wounds. (Sun 9.9.88)

The problem with these accounts is that one of the three,
Farrell died, according to the pathologist “as a result of mass-
ive internal bleeding” (Guardian 9.9.88). Another is that Sav-
age was shot in the “left leg and right and left arms” ( Guardian
9.9.88) before he was shot four times in the head.

From the point of view of many British journalists there
wasn’t as much reason to speak to Paddy McGrory and his
team. One reason was that McGrory had:

no forewarning of the order of witnesses and no copies
of witness statements collected by the police . . . Only
the coroner, Felix Pizarello, and the lawyers for the
crown and the SAS have had a complete picture of the
evidence. ( Formight October 1988)

So McGrory couldn’t give unattributable briefings on which
witnesses would turn up in the next week, because he didn’t
know. As one tabloid journalist commented:

there really wasn’t a lot to be gleaned from McGrory.
Their message tended to be rather repetitive.

Another reason why the British tabloids and some others
would seldom speak to McGrory is political. Many Briush
papers simply didn’t want to know the other side of the story.
As one Belfast based journalist put it:

The tabloid newspapers went there with a mission -
to justify what the SAS had done. That was their mission
and they were quite clear about it.

THE RAT PACK AND THE PADDY FACTION
This conception of their ‘mission’ affected how journalists
related to each other. Journalists tended to group together with
other journalists with whom they got on journalistically,
socially and politically. Some journalists labelled these groups,
for example, the ‘Rat-pack’ and the ‘hamster-pack’. This was
a division mainly between British tablotd journalists and some
of the Irish and British Broadsheet journalists. But the lines
of division were not clear and some journalists maintained con-
tact between the groups whilst one or two others kept more
or less separate from other journalists. One British journalist
told me

I certainly tried to avoid the company of other journal-
ists whenever possible.

Some of the Irish and British broadsheet journalists were
also dubbed, by the ‘rat-pack’ as the ‘Paddy Faction’, ‘Paddy
McGrory fan club’ or ‘Paddy Factor’. One reason for this was
that these journalists would routinely consult Paddy McGrory.
The ‘Paddy factor’ was explained by a tabloid journalist:

It’s a phrase that 1s used not uncommonly in journal-
ism. It’s like you talk about the Irish element in a story.
It could only happen because it was in Ireland, or
because he is Irish. That is a journalistic interpretation
of the ‘paddy factor’.

One broadsheet journalist explained that by the time of the
Asquez evidence there were deep divisions between the journal-
ists.

It was very deeply polarised by that stage and it got
worse by the time Kenneth Asquez gave his evidence
because the popular press just went berserk on that one.
Because there had been no great stories as far as they
were concerned before that aside from ‘WHY THE
DOGS HAD TO DIE’, McCann ‘eyeballing’, soldier A,
that sort of thing. But stuff like the pathologists report
was really very damning, very embarrassing and didn’t
fit the script at all.

Some journalists thought that the tabloids were “a bit tou-
chy” about criticism “considering what they are prepared to
dish out.” One tabloid journalist told me “people from the
tabloids think that they are there to do their job - They don’t
want people observing them.” Another told me that some of
the tabloid journalists were “very, very pissed off” about stories
which looked at the role of the media. These divisions surfaced
when the tabloids felt that a given journalist was not suf-
ficiently ‘onside’. In one example a British journalist was dis-
cussed:

They decided amongst themselves that he must be gay
because he was quiet spoken and they thought he was
a bit dubious because he hung around with the Irish
journalists.

Another journalist revealed that this same journalist:

was discussed in a very nasty way as though he was
a secret Provo.

WE SHOT ’EM AND WE SHOT EM
The divisions between journalists were not improved by the
after hours activities of some journalists. Ian Jack has related
how:
Lying half asleep in my hotel room at the Holiday
Inn one night 1 listened to a song I hadn’t heard in
twenty years. The tune was ‘Marching Through Geor-
gia’, but the words did not belong to the American Civil
War. I last heard them rising from the crowd at the Glas-
gow Rangers football ground, where every alternate
Saturday the chant is probably bellowed still:
Hello, hello, we are the Billy Boys!
Hello, hello, we are the Billy Boys!
We're up to our knees in Fenian blood,
Surrender or you’ll die,
For we are the Brighton Billy Boys.
[ went to the window. Members of the British popular
press were walking unsteadily towards the hotel. (Granta
No, P15).

Some of the journalists in Gibraltar were quite keen on
songs.

Interestingly, they wrote their own song about the SAS
which was distributed to a number of British and Irish journal-
ists. Renditions could be heard late into the night in different
parts of Gibraltar. Called ‘Song, Don’t Spike’ it is sung to
the tune of “Don’t Dilly Dally on the Way”. Here are the last
two verses:

April 1989 MAGILL 19



Six months later,

We're filling the papers,

As we come to Gibraltar to tell our tale.

Paddy McGrory didn’t swallow our story,

Nor did Felix or the bleedin’ jury.

So we shot ’em, we shot ’em

We shot 'em and we shot ‘em

We shot ’em so the world would always see,

That you can’t jail an SAS man when he’s Maggie’s

assassin

On a shoot-to-kill policy.

So we shot 'em we shot ’em

We shot ’em and we shot 'em

We shot ’em and shot ’em and we shot ’em

And we shot 'em and we shot ’em and we shot

’'em and we shot ‘em
We're Soldiers A to Deceeeeeeeeeee
Private Eye claimed that some of the press corps were “pre-

sented with SAS regimental ties . . . As a mark of respect for
their impartiality” in reporting the inquest. (No 703 25.11.88).
When questioned about this one tabloid journalist told me:

I think it would be fair to say that a number of the
British press are wearing the official SAS tie.

Another tabloid journalist revealed:

There’s two lots going round actually. There’s one lot
with the Gibraltar rock on it and there’s another one
which (has a) military symbol on it, you know, the SAS
thing on it. When there’s a big long job, whatever it is,
very often they (journalists) get a tie made to commem-
orate it. Not to commemorate what happened, but just
to show I was covering that story. When the Pope came
to England, for instance, we all had a pope tie made.

Practically all the journalists I spoke to found Gibraltar a
very boring place with little to do after work other than eat
and drink. Media people would go out in groups to the colony’s
restaurants and bars. Ian Jack reports that:

You might be sitting innocently in a bar or walking
down the street when the challenge came from behind,
‘Stop, police hands up!’ and you’d turn sharply . . . and
receive a small jet of water straight in the chest. This
was the English journalists’ reconstruction of the role
of the Special Air Services Regiment as executioners of
the members of the Irish Republican Army. (Granta No
25, P15).

STANDARD PROCEDURE
Some of the newspapers, magazines, television and radio sta-
tions had more than one journalist in Gibraltar for at least
some of the inquest, for example the Press Association had
up to three people there at any one time. In contrast the Star
had one journalist there for about the first ten days. ITN had

one journalist there for ITV bulletins and one from Channel

4. Ulster Television also had a journalist there and they would
cover for each other. The Guardian had two journalists there
and this meant they could divide the day between them.

But by the time the SAS witnesses had finished many tabloid
journalists saw little point in being in court because it was unli-
kely that there would be a ‘good story’. One tabloid journalist
commented

If it was routine and repetitive evidence, we saw no
point in the whole pack being in there. So there was in
fact a rota system (involving) the pop papers.

This would involve a few journalists dividing the day up
between them and then sharing the copy at night. When there
was a ‘good’ witness testifying, such as Carmen Proetta, all
the papers would be there. One broadsheet journalist explained
why the tabloids are so collaborative:

All the tabloids stick together - they’re inseparable.
Because they want to cover themselves. Because they
don’t want competitors to get something they haven’t
got, whether it be a quote or a particular line which has
come out during the day, which one thinks is more
important than others, and they all want to make sure
that they are saying the same things and getting the same
quotes. Also, some of them are friends, they hang out
here as well as when they go on an assignment out of
London.

One tabloid journalist explained how this worked

So frequently there is a case of - reporter A’s got a
good note from three paragraphs and somebody didn’t
quite hear, so reporter B would say ‘Well, I've got a note
on that’. You would assist each other in filling in to get
the most accurate note of the proceedings. That is per-
fectly standard procedure all over. Another tabloid
journalist related how this happened on one particular
day.

I remember one (witness) said that the SAS man
‘pushed past me, I didn’t know who he was and he said
excuse me as he pushed past, and I noticed the gun in
his back pocket. Then he pulled it out and shot the fellow
dead.” Everything he said was the same as what every-
body else had said, but we said ‘the polite SAS man’
... On a thin day you’d come and say ‘God that was
a bit thin, what are we going to write?” Then someone
might say ‘I like the story about the bloke who said
excuse me as he pushed past’. Somebody else might say,
‘No, I think it’s important that somebody said that’. You
might sort of laugh amongst yourselves as to what is
going to interest the reader the next day.

The fear of competitors getting scoops or the ‘angle’ of the
day is one reason why tabloid journalists stick together in the
‘ratpack’. This collaboration ensured that the journalists in
Gibraltar all wrote similar copy. It did not ensure that this
copy went straight in the paper. But the tendency for tabloid
papers in direct competition to follow the ‘line’ of the day was
illustrated after the Crown pathologist gave evidence that Sav-
age had been shot in a “frenzy”. The Sun cleared the front
page for a “page one opinion” written back in London -
Headed “WHY THE DOGS HAD TO DIE”. It reported

The pathologist at the Gibraltar inquest yesterday

20 MAGILL April 1989

What the inquest jury didn’t hear was the catalogue of cold blooded
murder and maiming carried out by the cowards of the IRA in the last
year. Cowards like the Gibraltar bombers.



She was dressed for stardom. The black linen dress, buttoned up the front,
exposed to the thigh a flash of elegant leg covered in black stockings. She
balanced on black stilletto heels and a wide patent leather belt encircled a

small waist. (24.9.88)

described the shootings as ‘a frenzied attack’. The Sun
takes no pleasure in publishing his graphic account of
the deaths of three IRA fanatics. We know many Sun
readers will feel revulsion at the way they were shot in
cold blood with no chance to surrender. That is not British
justice, they will say. Maybe not - but do not forget we
are at war with the IRA.

(6) Was it justice when the IRA killed 11 people with
a bomb on Poppy Day in Enniskillen? (12.9.88).

Down the side of the page they had photos of victims of
the IRA with captions such as “BUTCHERED”, “ORPHAN”
and “GRIEVING”. In contrast the Daily Mirror in its early
editions led on the Pathologists statement. “FRENZY OF
THE SAS - Gib killings shocked me, says expert.” (9.9.88).
But, by its later editions the “FRENZY” headline had disap-
peared to be replaced by “LEST WE FORGET”. The Mirror
reported in similar vein to the

Sun:

What the inquest jury didn’t hear was the catalogue
of cold blooded murder and maiming carried out by the
cowards of the IRA in the last year. Cowards like the
Gibraltar bombers.

The Mirror also had pictures of victims of the IRA in their
later editions with captions like “MURDERED” and “MAI-
MED”.

‘My job is to cover, their job is to decide.(7)

A further filter in the production of news is the editorial
process. One tabloid journalist commented that copy:

would almost inevitably be cut down to a certain

degree . . . You have to accept that the subs are paid
to do that, paid to put your copy into shape, the shape
they want.

According to one broadsheet journalist.

Copy never goes straight in the paper, it’s always
subbed. It always goes through a newsdesk and three
layers of subbing and headlines and the editor.

Another British broadsheet journalist commented:
I had an argument on one occasion. When the patho-

logist went through all the problems that he’d encoun- .

tered and the lack of equipment. How the whole post-
mortem process was unprofessional and all that. And
I thought that those points were more important than
the quote about frenzy. I had a big argument with my
editor about it. In the end I found out that frenzy became
the first sentence rather than the second sentence. I
wanted to do it the other way around.

One journalist argued that Broadsheet papers can be “vul-
nerable to tabloid journalism”. In a controversial story like
Asquez the paper will have all the copy from the newsagencies.
It may be difficult for journalists who have a different
approach to convince their editors that the wire copy isn’t the
whole story. Papers get all:

the Press Assotiation copy and the tabloids are the
major market for the Press Association, so they’ll (PA)
go for that sort of stuff. It took some time to convince
them (subeditors) that Asquez was the story - not
because of, Death on the Rock but because a more

important witness had mysteriously retracted his evi-
dence which he’d written in his own hand. I actually
ended up rewriting my intro about three times and I got -
more and more into saying that the issue was what
Asquez had said and not Death on the Rock. It got a
bit rewritten by the subs who weren’t as convinced as
I was that Asquez’ retraction was mysterious”

Most of the papers and TV news programmes accepted at
face value that Asquez’ original account was false:(8)

The headlines tonight. A witness at the Gibraltar
inquest, Kenneth Asquez, has admitted he was lying.”
(BBC1 1800 24.9.88).

Of the British Press only the Guardian, Independent,
Scotsman and Telegraph reported any qualification to this
account.

Some of the civilian evidence has baffled the entire
court: not least yesterday’s testimony by Kenneth
Asquez that he fabricated one of the most damning alle-
gations . . . Mr Asquez admitted writing a statement
about the incident, containing previously unpublished
material, but said he had picked up details ‘off the street’.
He said he made up allegations to escape the pestering
of a man wanting him to be interviewed on television.
Mr Asquez also admitted giving details to a barrister
- some of which were true, some were not and some he
could not remember. (Independent 24.9.88).

But such doubts were not the preferred angle of most TV
or newspaper accounts. Much of the media, its agenda set by
the tabloid press and the Sunday Times, simply took it for
granted that Asquez had ‘made up’ his original statement. It
took almost two months and new revelations before that image
started to crack. But as Roger Bolton has said:

A close reading of the court transcript makes it clear
that by the end of his two sessions in the Gibraltar wit-
ness box, the coroner was not sure if what Mr Asquez
now said in court was the truth. (Late Show BBC2
25.1.89).

Auberon Waugh has argued, in an article titled ‘Why don’t
the poodles of the press ask the main Gibraltar question?’, that
Asquez:

claimed that the lie was told in response to pressure
from Thames Television. It is normal practice when a
witness admits to having lied, to ask what reason there
is to believe his revised version - whether he might not
now be giving false evidence in response to pressure from
another source. At very least, his evidence tends to be
taken with a pinch of salt. But not, it would appear,
by the poodles. (Spectator 1.10.88).

CARMEN AND THE RAT PACK
All the elements which went into the construction of news sto-
ries about Gibraltar are exemplified in the coverage of the eye-
witness Carmen Proetta. Anonymous tip-offs, official
briefings, misinformation, journalistic preconceptions, the
threat of legal action, the demands of editors for a ‘good’ story
or simply to fill up space. Proetta had said on Death on the
Rock that Farrell and McCann, the IRA members, had their

April 1989 MAGILL 21



hands up in seeming surrender when they were shot. She said
she had heard no warning and she had seen Farrell and
McCann ‘finished off’ on the ground.

The day after Death on the Rock was broadcast the
campaign against Carmen Proetta, had begun. The Evening
Standard started the ball rolling, reporting that:

Gibraltar’s Chief Inspector Glen Viagas said today:
‘Mrs Proetta’s husband Maxi is well known to us. He
has served two terms in Spanish prisons for smuggling
drugs’. The families sympathies are said to lie firmly with
the Spanish claims o Gibraltar. (29.4.88)

By the next day the other papers had more details. The head-
lines included: “The truth about SAS ambush ‘witness™ ( Daily
Mail), "Shame of the SAS smear girl” (the Srar), ”Shamed!
Drug and sex secrets of wife in SAS telly storm™ (Daily Mir-
ror), "Trial by TV Carmen is Escort Girl boss” (Daily
Express) and the, by now infamous, headline from the Sun,
”The Tart of Gib.” (30.4.88).

The Sun alleged that Proetta “used to be a prostitute”. The
Daily Mail claimed that she is “a director of a Spanish escort
agency” and “her fellow directors are wanted in Britain for
alleged conspiracy and credit card frauds.” The Daily Express,
Daily Record, Sun, Star, Daily Mirror and the Sunday Times
also carried these allegations. The Daily Mirror alleged on the
supposed escort agency that “police say it is just a cover for
vice.” The Sun claimed that “police say both Carmen and her
husband, 47, have criminal records on Gibraltar”. The Daily
Express, Daily Mirror, Daily Mail and the Sun alleged that
she and her husband were ‘anti British’. The Star went so far
as to claim that Carmen Proetta “campaigns for Spanish rule
in Gibraltar”. And the Daily Telegraph alleged that “several
residents of the colony, who would not be named, had claimed
she was one of only 44 Gibraltarians to vote to end British
Rule in the 1967 referendum.” This was repeated by the Sun,
Today (30.4.88) and the Sunday Telegraph. (1.5.88).

All these allegations were untrue. Carmen Proetta issued
writs against five national newspapers. At the time of writing
all these cases (against the Sun, Star, Daily Express, Daily Mail
and Mail on Sunday) have come to court. They all ended with
apologies to Carmen Proetta. The first to settle was the Sun,
which:

Agreed to pay damages to Mrs Carmen Proetta and
apologised to her for . . . highly defamatory and
unfounded allegations . . . It accepted that Mrs Proetta
had given an honest account of what she remembers see-
ing and that she neither hated the British nor was she
guilty or involved in the other misconduct described.
(17.12.88).

The smear campaign was a strange concoction of lies, mis-
information, innuendo, gossip and speculation. It has since
been discredited, but where did it come from in the first place?

There appear to have been a number of elements to this
smear. Firstly, according to Heather Mills who covered the
story for the Independent it started with a:

Phone call from a named person in Gibraltar sugges-
ting that they telephone a policeman in Gibraltar who

would give them the run-down on Carmen Proetta’s
character. This they did and there was a policeman there
who filled in a lot of information which eventually ended
up as we all saw in the tabloids the next day. (BBC2
Newsnight 25.1.89).

We can only speculate on the source of this anonymous
phone call, but, we might consider who would be in a position
to know that the Gibraltar police were willing or able to brief
the press.

Michael Fielder, the journalist who wrote the story in the
Sun, told the Dublin-based magazine Magi// that:

"*dozens of people including a senior police officer’
told him Carmen Proetta was a prostitute. (June 1988)

By this time the Gibraltar police were denying that they had
briefed the press. Magill reported that the:

‘senior police officer’ quoted in the Sun article, Chief
Inspector Glen Viagas, has told Magill that he was mis-
quoted in the article. ‘I speak to many journalists from
many newspapers’ he said. ‘I am the police press officer.
I do not remember what I say to each of them, but you
can take it that the story is inaccurate.”” (June 1988)

Viagas also denied making the allegations about the Proet-
tas’ alleged criminal records in Gibraltar.

A second element of the smear, according to the Observer,
came from a freelance journalist called Nigel Bowden who sup-
plied Fleet Street with the story about Eve International.

Bowden told this to a man from the Daily Mail, who
said: ‘Nigel, boy, you’re sitting on dynamite.” Bowden
hurried off to fax copies of his information to every
paper in Fleet Street.

He was astonished, however, “by the gravity of the extra
information added by the Sun.” (Observer 8.5.88). The
Observer explained the substance of Bowdens claim. Proetta
they revealed:

used her qualification as a Spanish resident to help
two non-Spaniards set up a firm called Eve Internatio-
nal, whose purpose is stated on company documents to
be ‘providing escorts and tourist promotion services.’
She renounced her shares and involvement in a legal
document dated 14 March 1985. (8.5.88).

The allegation that several Gibraltarians had claimed that
Proetta had voted against the British fink is denied by Carmen
Proetta. “She says she dislikes politics and has never voted
in her life.” (Magill). The Daily Telegraph and the Sun
appeared to have forgotten that voting is by secret ballot.

On the same day as all the stories attempting to discredit
Carmen Proetta, some official sources were at work briefing
the press on their preferred vision of events. The Daily Tel-
egraph reported “Army sources yesterday cast doubt” on
Death on the Rock:

The sources point out that the SAS is trained to enter
an operation with all possible surprise. Gibraltar police
vehicles may have used their sirens after the shooting.
The car carrying the SAS team would certainly not have
done so beforehand. Army sources suggest that Miss
Proetta may have mentally transposed the sound of the

Dreign SecTatary

: g s .
» Thair prédénce andg actioffs ngar. fhe
" ER L Hyise t _

22 MAGILL April 1989

The IRA factor. In the current climate, few Fleet Street editors want to be

seen doing anything that might remotely be construed as lending support to

terrorism, even if it means turning a blind eye to something as potentially

damaging as political interference in the judicial process. (No News is Bad
News, The Listener, 2.2.89)



‘Senior police officer’ quoted in the Sun article, Chief Inspector Glen
Viagas, has told Magill that he was misquoted in the article. ‘I speak to
many journalists from many newspapers’ he said. ‘I am the police press
officer. I do not remember what I say to each of them, but you can take

it that the story is inaccurate.”” (June 1988)

sirens from the end to the beginning of the incident.
(30.4.88).(9)

The next day the Sunday Times repeated this account:

A senior defence source has confirmed that evidence
to be submitted to the inquest next month will prove
the siren ‘quite definitely sounded after shots were fired’.
(1.5.88).(10)

One problem for this account is that it was generally agreed
at the inquest that the police siren had sounded before the
shooting. Indeed the summary of the SAS evidence which was
leaked to ITN at the start of the inquest specifically states:

The siren alerted Farrell, McCann and Savage. It
seems at that point, one team was about to arrest Farrell
and McCann. (Soldiers’ version of IRA incident on
6.3.88)

During the summer there were attempts in the press to sug-
gest that Carmen Proetta would not go to the inquest. For
example, on May 29th the Mail on Sunday quoting “govern-
ment sources” reported that Carmen Proetta would refuse to
give evidence at the inquest. On this, Proetta commented that
the report “looked like another attempt to smear her by imply-
ing that she was hesitant about her evidence.” (Independent
30.5.88). She would, she said, be at the inquest. As the inquest
approached there were more reports along these lines. For
example:

It is still not clear whether Mrs Carmen Proetta will
be among the witnesses. (Sunday Telegraph 4.9.88)

MORE OF THE SAME

Most of the stories about Carmen Proetta had originated in
May. By the inquest one journalist argued, “I think they (the
press) had to be slightly careful in the light of libel writs served
on them in the case of Proetta.” Nevertheless there were many
‘Proetta-hunting’ expeditions in which certain journalists
“constantly pestered her at her home in Spain” as they tried
to find some substance to back up their earlier libels. (Sunday
Tribune 25.9.88). One journalist related how

I remarked to a journalist from one of the London
papers that Carmen Proetta had had a rough time from

the press before she came. He said ‘not half as rough
as she’s going to get’

While Magill revealed that:
In Gibraltar this month some of Her Majesty’s Press
could be heard boasting that Mrs Proetta would be ‘in
for more of the same’. (October 1988)

According to Magill one journalist
booked into a hotel in Spain from where he proceeded
to phone call girls on the half-hour. When each arrived
up to his room they were paid for their time and shown
photographs of Carmen Proetta and asked if they knew
her or whether they had ever known her to work as a
prostitute . . . The reporter, however, met with no success
in his endeavours. (October 1988).

One journalist recounted how there had been great excitement

when one photographer, out ‘Proetta-hunting’ got a picture

of Carmen Proetta on a beach in Spain.

One bit of excitement that happened was that (a tabloid
paper) had a story about Mrs Proetta . . . They staked
out her house (and got a) picture of her on a beach in
Spain somewhere . . . That caused immense excitement
with the Sun, the Mirror and the Star, because they obvi-
ously got lots of call backs saying why haven’t you filed
this photograph of Mrs Proetta.

The tabloids had a further bit of excitement or what the Sunday

Tribune called “A nasty scrimmage with a photographer from

the Sun” (25.9.88), when Carmen Proetta didn’t appear in court

on Thursday the 22nd of September. The Sun had “CARMEN

SNUBS GIB COURT AND GOES OUT SHOPPING” while

the Mirror claimed “ACCUSER CARMEN SKIPS SAS

INQUEST”.(11) Today alleged that
Star witness Carmen Proetta failed to give evidence on
the SAS shootings in Gibraltar yesterday. She was out
shopping. (23.9.88)

This story was sparked off by a court official Mr Manalo Cor-

rea, who said that
Mrs Proetta had sent a message to the hearing saying
she was working as a translator in Spain. The court had
heard she had been given less than 24 hours notice after
being promised 48. (Glasgow Herald 23.9.88)

One journalist explained that the court
got through witnesses a bit quicker than they were
expecting and they asked her to come with 24 hours
notice and she said she couldn’t come because she was
too busy . . . When she said she couldn’t come the
reporters who were expecting her started to ask the court
officials why she hadn’t come . . . She was out shopping
in her lunch hour as she was entitled to do.

One broadsheet journalist related how the day before Carmen

Proetta gave evidence:
A lot of the papers, including the Press Association ran
a line - ‘Carmen Proetta too busy’ to attend inquest .
. . Unfortunately that was the story that was run and
my own paper ran that story from PA.

The next day Carmen Proetta gave evidence. According to

Magill
When she had finished, one of the tabloid journalists
who had been writing notes on the cross examination
got up from his chair with a look of unconcealed dis-
appointment on his face. There was no ‘story’. Carmen
Proetta had not been exposed as a Brit-hater or anything
else. She was a normal woman doing her best to recali
what she had seen. The reporter looked at her as she
stepped from the witness box. In bold letters at the bot-
tom of the page of his notebook, he added, in large capi-
tals: ‘SLIT SKIRT’. That was all he had to show for
his three weeks in Gibraltar. (October 1988)

Another Irish journalist related how the story progressed from

there.
What appalled me was the discussion afterwards as to
what she was wearing - how high was the slit in her skirt.
It was a woman reporter actually who I heard dictating

April 1989 MAGILL 23



Six months later,
We’re filling the papers,

As we come to Gibraltar to tell our tale.
Paddy McGrory didn’t swallow our story,
Nor did Felix or the bleedin’ jury.

So we shot ’em, we shot ‘em
We shot ‘em and shot ‘em

We shot ’em so the world would always see,
That you can’t jail an SAS man when he’s Maggie’s assassin

On a shoot-to-kill policy.

copy and saying she was wearing a revealing dress. I
challenged this reporter and said ‘do you really think
that is a revealing outfit’, and she said ‘we want to create
an impression of her’. I said ‘you want to create the
impression that she’s a tart’, and the reporter just
laughed and said ‘but we can’t say that can we’.
If we examine the copy that was printed that night we can
see how this was translated through the editorial process to
the newspaper page the next day. The Belfast based frish News
(12), for example, reported that Proetta was “dressed in a
revealing black blouse and skirt” (24.9.88). Interestingly, the
Daily Telegraph, which used PA copy on its inside pages
removed the word “revealing” from their report.
This fascination with how Carmen Proetta was dressed sur-
faced in a number of papers. The Daily Mail had
She was dressed for stardom. The black linen dress, but-
toned up the front, exposed to the thigh a flash of elegant
leg covered in black stockings. She balanced on black
stiletto heels and a wide wide patent leather belt encircled
a small waist. (24.9.88)
Other papers followed suit with “Flame haired Mrs Proetta,
42" (Today, "Glamorous Carmen Proetta”™ (Daily Mirror).
”Red haired and strikingly dressed all in black with a slit skirt
and silver bangle” (Daily Telegraph), and “there were gasps
as the crook’s wife swept into the inquest on the three shot
IRA terrorists wearing a sexy black dress split to the thigh
with black stockings and stilettos.” (Sun)
Most British papers that day used the same photograph, of
Carmen Proetta in mid-stride, emphasising the ‘split-skirt’.(13)
One broadsheet journalist related that:
The photographs all concentrated on her legs. (My
paper) changed my copy that day. I wrote this very
straight piece about what she said and so forth . . . Some-
one, I've always meant to find out who did it, changed
it . . . They stuck it beside the picture of her. As far
as [ was concerned, most papers were repeating the Sun’s
libel against her, in a subtle way.”
Sometimes editors will suggest lines to be followed or even
direct on which stories to write. One example at the inquest
occurred when a newspaper had a ‘good’ picture of Carmen
Proetta and the journalist was told to write some copy to
accompany it. This was duly done after a trip to Spain.
To be perfectly honest the Carmen one, that was just
a photographer who’d gone out the week before and
done this picture of her, and they wanted to use it, so
I had to put a few words to it. It was as simple as that,
really . . . There was a bit of pressure on us to do a
Sunday to Monday story. So (with) Carmen Proetta
you'd say ‘the controversial witness . . . standing in the
witness box this week. You'd recount who she was.
You’d just make it into a story really.
In addition to actively misrepresenting witnesses, some of the

papers simply did not report key pieces of information which
were inconsistent with the official story. On the day that Car-
men Proetta gave evidence the tabloids headlined “I could have
got it wrong, says Carmen” (Daily Mirror), "Carmen doubt
on Surrender” (Today), "Carmen has her doubts” (Daily
Star). Today reported that Proetta had:
Agreed that the shots she heard while they (Farrell and
McCann) were lying on the ground could have been
those which killed the third gang member, Sean Savage,
at the back of her flat. (24.9.88)
The Daily Mail, Star, Daily Mirror and Daily Record carried
similar stories. The Sunday Times and the Sun added a bit more
detail. The Sunday Times reported that:
In court she said: ‘I didn’t notice where the shots came
from. I have no idea where they came from. I didn’t
see any trace of smoke and firing. (25.9.88)
A few days later A Scotland Yard forensic expert, David Prior,
gave evidence. According to the Irish Times, he said that:
the bullets used by the four soldiers who shot the three
TRA members were of the new smokeless propellant
variety. He agreed with . . . Mr McGrory that on a clear
March day it was quite possible for someone to see the
shooting but miss both the flash and the smoke. (28.9.88)
But this fragment of information was not reported in any of
the tabloid papers. Indeed it was very hard to find anywhere
in the British Press, with one national daily printing it.
Interestingly Adams et al in their book ‘Ambush’ also fail to
mention that the SAS men were using smokeless bullets.
Instead they argue that in court Proetta was
not so sure . . . she hesitated and then told the court:
‘T didn’t notice where the shots came from. I have no
idea where they came from. I didn’t see any trace of
smoke and firing.” (p182) ;
We might recall that this book was published two months after
the end of the inquest and that, although Adams, Morgan and
Bambridge were never in Gibraltar, the Sunday Times had their
journalists filing verbatim transcripts of the proceedings back
to Wapping.

HEAR NO EVIL, SEE NO EVIL, PRINT NO EVIL
The Media coverage of the Gibraltar killings prompted former
Unionist MP Enoch Powell to ask “where have all the journal-
ists gone?” In an article headed “The questions our muzzled
press should be asking on Gibraltar,” he commented that “in
almost any major event or item of news there is a question
or a point of view which ought to be voiced, however awkward
it may be and however much out of line with the general gush
of public sentiment and prejudice.” (Independent 1.4.88). But,
he commented, after Gibraltar:

a massive self-congratulation intoned by the Foreign
Secretary, engulfed the Media: it echoed back and forth
in Parliament and the papers.

April 1989 MAGILL 27



Maybe what happened in Gibraltar was perfectly lawful
and defensible . . . Maybe; but there is another possi-
bility. The possibility that it was deliberate, cold
blooded, premeditated, murder.
It is clear that, as well as repeating official misinformation and
adding their own distortions, much of the British media have
ignored or played down inconvenient issues which some might
regard as significant.
For example, the payment, by the Gibraltar police, of £10,000
to Douglas Celecia for the photographs he took after the shoot-
ings was reported in only two out of eleven British national
daily papers. References to the holidaymaker, Vic Adam, who
was hit by a ricochet during the SAS shooting, and sub-
sequently paid an ‘undisclosed’ sum in compensation, were also
hard to find. Indeed when Adams gave evidence at the inquest
some months later his account of being hit by a ricochet was
treated as a news story in some papers.
At the end of the inquest Paddy McGrory summed up the case
for the relatives. Jack O’Sullivan has argued that
It ts worth noting that only three national newspapers
reported Mr McGrory’s speech after the coroner bowed
to government lawyers’ demands that he should request
a delay in publication until he had begun the summing-
up. The request had no legal force but it was observed
by every British newspaper except the Independent, the
Guardian and the Scotsman.
Even when critical perspectives do get an airing they sometimes
do not last long. During the cross examination of DCI Correa
the police officer in charge of the investigation it emerged that
the Gibraltar police had been unable to find key witnesses.
That evening ITN reported that
The inquest into the killings of the three IRA members
in Gibraltar has heard from a police officer that he was
unable to find important witnesses to the shootings.
Tonight ITN has managed to find them. (ITN 1745
28.9.88)
The report then went on to show ITN’s interview with these
witnesses filmed the previous May. Yet by News at Ten that
night this item had been dropped.

Michael Poole has argued that one of the reasons for the lack
of reporting of information which would give a different view
is:
the IRA factor. In the current climate, few Fleet Street
editors want to be seen doing anything that might
remotely be construed as lending support to terrorism,
even if it means turning a blind eye to something as
potentially damaging as political interference in the judi-
cial process. (No News is Bad News, The Listener,
2.2.89)
We might remember that the British media hadn’t attempted
to investigate the circumstances of the shootings until after
Death on the Rock. It wasn’t until Alison Cahn, the researcher
for the programme, started knocking on doors that any serious
attempt was made to find eye-witnesses. The Gibraltar police
did not even set up an incident room. Since the end of the

inquest most of the British media has dropped the issue. In
this climate it has been left to the Observer and marginal pub-
lications like Private Eye to investigate the unanswered ques-
tions.

CONCLUSION
The handling of the affair led some journalists to question the
governments role. For example Keith Waterhouse columnist
on the Daily Mail has written:
"There is mounting concern among people in high places
at what they are calling ‘trial by Government’ . . . Among
recent examples . . . are: The Foreign Secretary’s inter-
pretation of the Gibraltar terrorist shootings which the
media are expected to accept as gospel even though the
inquest is yet to be held . . . and the condemnation out
of hand by the Home Secretary and other government
figures of TV films they had not even seen.” (Daily Mail
9.5.88)
This however has been a minority view. It is clear what kind
of reporting Paul Johnson and others had in mind when they
condemned ‘Death on the Rock’. Johnson writing in the Daily
Mail complained that investigative journalism was “the fearless
expose of wrong doing, especially by those in authority, what-
ever the consequences to society.” (30.4.88). The crux of his
concern was that this type of reporting might hurt “British
interests”. This notion, that reporting should be measured in
‘interests’, rather than in terms of accuracy, is precisely the
criterion that Norman Tebbit used to criticise the BBC over
its coverage of the bombing of Libya. He complained that
showing footage of dead Libyan children would operate “in
Libya’s interests”. Such critics are concerned with which
‘interests’ are served regardless of what may actually have hap-
pened.
We might ask which interests certain newspapers have at heart
when they print official misinformation, make up their own
distortions and leave out inconvenient details. Lord Thomson
of Monifieth, chair of the IBA at the time Death on the Rock
was broadcast has commented on the campaign against it that:
a number of the newspapers that conducted that
campaign were extremely self-interested, because they
are also bidding to get into the television business.
(Scotsman 4.1.89)
Andrew Hogg, editor of Insight on the Sunday Times has
argued that:
to suggest that those stories that we have carried about the
broadcasting industry were intended to further Rupert Mur-
doch’s satellite interests (is) nonsense” (Letters to New States-
man and Society 18.11.88)
This is curious in the light of the new ‘executive chairman’
who was appointed to Sky Channel by Murdoch in the same
week. This was Andrew Neil who also kept his old job as editor
of the Sunday Times. At the beginning of December, Andrew
Neil gained an assistant at Sky. The six month secondment
went to Jonathan Miller who had edited the Sunday Times
media page for eighteen months covering many stories on
broadcasting and deregulation. Some have argued that the con-

The Sun discovers |y

shock truth about
IRA deaths witness

- The important thing is to get saturation coverage for your story as soon
after the controversial event as possible. Once the papers have printed it
the damage is done. Even when the facts come out the original image is

ex-prostitute, runs the one that sticks.

an escort agenty,

and is married to a
sleaty drug peddler

i e =

28 MAGILL April 1989



nections go deeper than simple economic interest.
According to a biography of Murdoch . . . he is said
to ‘boast privately to friends’ of the power he exercises
over Thatcher . . . The late editor of the Times, Charles
Douglas-Home, told the author, Thomas Kiernan, in
1984, that ‘Rupert and Mrs Thatcher consult regularly
on every important matter of policy . . . He is the phan-
tom Prime Minister of the country. (Robert Harris, Mrs
T’s Kitchen Cabinet, Observer Magazine 27.11.88)
The connections between the attacks on Death on the Rock
and Thames TV, and the impending sale of Broadcasting fran-
chises have not been lost on the government. As Philip White-
head has written, Death on the Rock “was enough to lose the
IBA its remaining friends in government.” (The age of Mogg
and Murdoch, New Statesman and Society 26.8.88)
The Government have used the programme as a stick to beat
public service broadcasting, in general, and investigative
reporting, in particular. The Daily Telegraph has argued in its
leader column that this conflict between broadcasters and the
government:
is important for reasons that go far beyond the Gibraltar
issue, because the Home office is even now preparing
legislation for the future control of broadcasting. This
seems likely among other things, to abolish the Indepen-
dent Broadcasting Authority. The Government is now

using the issue of Death on the Rock as a weapon against
the IBA,
Yet it would surely be ironic if an argument over the
purported weakness of the IBA in controlling the air
waves was used to help bring about the removal of such
controls as do exist. We have frequently been critical
of both the BBC and the IBA for the manner in which
they conduct their stewardship. But we remain deeply
uneasy about any new system which throws open the
air waves to a commercial free-for-all. (26.9.88)

The next time an incident like Gibraltar happens we would

do well to remember the words of Colin Wallace. A former

Captain in the British Army who worked in ‘Psychological

Operations’ in Ireland in the 1970s, he has described the

potential of misinformation to influence public opinion
The important thing is to get saturation coverage for
your story as soon after the centroversial event as poss-
ible. Once the papers have printed it the damage is done.
Even when the facts come out the original image is the
one that sticks. (quoted in What the Papers Say Channel
Four 11.3.88)

It is important to remember that whatever the outcome of the

debate over Death on the Rock, that one unanswered question

has slipped from view:

What happened in Gibraltar on March 6 1988?

’

FOOTNOTES
(1) We might note in passing that this statement which was
used by ITN and the Guardian was unsigned. There have been
no calls for an inquiry into its use.
(2) Though to be fair Channel Four news did put it into context
as just one view of what had happened.
(3) Spanish Policeman.
(4) Recent revelations appear to support this view. The Spanish
Newspaper E! Pais has reported Spanish police officers as say-
ing that Britain was told in advance that the IRA members
“were unarmed and not carrying explosives when they headed
to the colony.” (See the Guardian and the Scotsman (16.3.89)
(5) Curiously, there is no mention of this in the Windelsham
report.
(6) Curiously, the next day under the heading “PRAISE FOR
MIRROR?, the paper reported “switchboards at the Mirror
were jammed yesterday by readers calling in to back our Page
One on the Gibraltar inquest . . . One caller said “You are

the only newspaper this morning speaking for the majority of

the people of Britain.”” (10.9.88)
(7) Tabloid Journalist.
(8) See for example, Daily Mail, Daily Express, Financial
Times, the Times, Sun, Daily Mirror, Daily Star, Today, ITN
1745, BBC1 1800 all 24.9.88 and the Sunday Times, Sunday
Telegraph, Scotland on Sunday, 25.9.88.
(9) We might note in passing that the reporter writes ‘the car
carrying the SAS team’. This version of how the SAS arrived
at the scene stands in marked contrast to the official story at
the inquest. A central plank of this was that the SAS men
arrived at the scene on foot and not in a police car as the Proet-
tas had alleged.
(10) We might compare these statements from ‘official sources’
with the evidence of Brig Sam Cowan, the Director of Public
Relations at MoD, to Lord Windelsham’s inquiry into Death
on the Rock. He said that the reason that they had originally
refused to brief Julian Manyon in April 1988 was because they
were:
Absolutely sticking rigidly to the line that the Foreign
Secretary’s statement in the house is now what we’ve
got to abide with until the inquest, (MoD oral evidence
to Windelsham).
It is clear that they felt no such constraints after Death on
the Rock was screened.

(11) Carmen Proetta also issued writs against the
Sun and Mirror for this coverage. As we have already noted,
to date, the Sun have apologised and paid damages.
(12) The Irish News, perhaps surprisingly for a paper which
sells many copies in West Belfast, had no reporter in Gibraltar
and so relied on Press Association copy.
(13) See for example, the Times, Daily Record, Daily Express,
Independent, Guardian, Daily Mirror, Sun, Star, Belfast Tel-
egraph, the Scotsman and Daily Telegraph. This picture was
not in the Daily Mail or Today - they had other pictures of
Proetta from earlier ‘Proetta-hunts’.
In the course of this research I interviewed almost 40 journalists,
over 30 of whom had been in Gibraltar for part of the inquest.
Depending on which figure you believe this constitutes between
one third and one half of the number of journalists at the inquest.
Most of the journalists I spoke to preferred to remain anony-
mous. I decided therefore not to name any of them. In this paper
the terms ‘Broadsheet’ and ‘Tabloid’ refer simply to the format
of the paper. Additionally, because a large number of the journal-
ists covering the story came from one or other part of Ireland,
the phrase 'Broadsheet journalist’, for example, refers to Broad-
sheet journalists working for Dublin, Belfast, Glasgow and Edin-
burgh as well as London based papers or broadcast outlets.
During the research I obtained a number of official and unofficial
documents dealing with various aspects of the incident. These
documents, which include leaks from the MoD such as the sol-
diers version of the shootings, leaked to ITN and the Guardian,
were obtained from reliable sources and are referenced whenever
they are used.

'ACKNOWLEDGEMENTS
Thanks to all those who helped me, especially the journalists
and press officers who spared the time to speak to me. Very
few refused to talk. Three of these few work for the Press Asso-
ciation. Thanks also to members of the Glasgow University
Media Group, Liz Curtis and Emma Waddell for their help
and advice. ;

BIBLIOGRAPHY

James Adams, Robin Morgan and Anthony Bambridge,
Ambush, The war between the SAS and the IRA, Pan, 1988.
Ian Jack, Gibraltar in Murder, Granta, No 25, Autumn 1988.
Lord Windelsham and Richard Rampton QC, The Wind-
elsham|/Rampton report on Death on the Rock, Faber and Faber,
1989.

April 1989 MAGILL 29



